Alla har väl sett DAN DRYERs handtorkar med den lilla diskreta vikinglogon på offentliga toaletter över hela världen? Nu ska vi också hålla utkik efter den eleganta BJÖRK som är namnet på verksamhetens nya prisvinnande produktserie.
– Vi har fått en fantastisk start med BJÖRK. Redan innan försäljningen startade, har designmedvetna fått upp ögonen för vår nya skapelse, säger DAN DRYERs VD Susanne Friis Eden, som stolt kan avslöja att BJÖRK precis blivit premierad med en Red Dot Design Award som delas ut i en av världens mest ansedda designtävlingar.
– För DAN DRYER är designpriset en dörröppnare till speciellt den europeiska marknaden, menar Hugo Dines Schmidt, partner i designbyrån VE2 i Århus och formgivaren bakom BJÖRK-serien.
– En Red Dot Design Award är internationellt sett en av de med prestigefyllda designpriserna och en kvalitetsstämpel man kan använda så länge som produkten lever.
Hugo Dines Schmidt kallar det både modigt och framsynt av DAN DRYER att utveckla verksamheten genom att arbeta så professionellt med att utveckla en ny produktdesign.
– Priset är en stor klapp på axeln till ett företag som DAN DRYER, som visar en djärvhet genom att investera i en så förutseende vision, säger Hugo Dines Schmidt från VE2, som har vunnit en Red Dot totalt tre gånger och som också står bakom formgivningen av danska designklassiker från bl.a. Stokke, Unoform och Trip Trap.
Attraherar arkitekter
DAN DRYER är en av de ledande europeiska leverantörerna av kompletta hygienlösningar till bland annat flygplatser, offentliga institutioner, detaljkedjor och liknande – och har tidigare blivit nominerad som Danmarks exportkanon.
Tanken med BJÖRK har varit att skapa en elegant och funktionell design som bas för en ny produktserie, som prismässigt ligger under DAN DRYERs exklusiva Stainless Design-produkter.
Med BJÖRK som trumfkort kommer DAN DRYER försöka att komma med ännu tidigare i projekteringsplaner via arkitekter.
– Vår önskan är att få med oss arkitekterna i en större utsträckning. Vi har satsat på en mer nordisk elegant design, så att vi kan komma med redan i projektfasen på ett bygge, säger Susanne Friis Eden och understryker att DAN DRYER redan har ett oerhört starkt varumärke, och att den nya designen därmed inte ska konkurrera med existerande produkter utan däremot vara ett supplement.
Vikingen i diskreta nyanser
BJÖRK är cylinderformad, finns i olika färger och har en topp som kan bytas ut efter tycke och smak. Och så har vikingalogon fått en mer diskret placering. Hugo Dines Schmidt berättar om sina överväganden:
– Vikingen är synonymt med något som håller och som du kan lita på när det stormar. Symbolen på en nordisk tuff person med pondus. Men sina markanta former, så tar logon mycket uppmärksamhet och i samband med lanseringen av BJÖRK-produktserien har vi valt att nedtona den egenskapen. Färgen har blivit mer diskret och logon har fått lite mindre fokus. Det är ungefär som när en konstnär sätter sina initialer lite diskret nere i ena hörnet.
Designprocessen har pågått under ett års tid, med en nära dialog mellan DAN DRYER och VE2. Hugo Dines Schmidt understryker att produktdesign alltid ska integreras i en kontext.
– Och när du designar en handtork ska du dessutom vara mycket uppmärksam på att uttrycket också ska fungera i större mängder, handtorkar ska ju kunna sättas upp intill varandra på en lång rad. Så ju mindre plats designen tar desto bättre. Det är det samlade uttrycket som ska imponera, precis som när du designar kökshandtag eller möbler för park- och gatumiljöer.
BJÖRK har precis presenterats på ISH-mässan i Frankfurt och vi mottog många positiva reaktioner, berättar DAN DRYER. Serien introduceras först med en handtork och en tvåldispenser, men kommer på sikt att utökas med flera produkter – som t.ex. en papperskorg, ett skötbord och mycket mera.
Juryn säger:
Med sin cylindriska form tillför BJÖRK nyskapande estetik till bad- och toalettrum – inte enbart på grund av den stilfulla designen utan också med den dämpade ljudnivån.